TS: Ruoan hinnasta päättää 15 ihmistä

Suomessa ruoan hinta perustuu Taloussanomien mukaan raaka-aineiden markkinahintoihin ja muutaman suurimman ruokateollisuuspelurin hankintajohtajan päätöksiin.




Talousanomat 20.10.2010
Nämä 15 päättävät ruokalaskusi suuruuden

Ruoan hinta on Suomessa harvoissa käsissä. Taloussanomat selvitti, ketkä päättävät, mitä ruokamme maksaa.

Keskeisimpiä päättäjiä on vain 15. (Katso lista jutun lopusta.)

Yksi paljon vartijoista ja eniten ruokalaskuumme vaikuttavista päättäjistä on S-ryhmän ketjujohtaja Risto Pyykkönen.

Pyykösen mukaan S-ryhmässä ei ole nielaistu kakistelematta Pellervon taloustutkimuksen (PTT) ennustetta ruoan hinnan 3,7 prosentin noususta ensi vuonna.

– Loppuvuonna ja vuodenvaihteessa hinnat ja hintatasot eivät muutu mihinkään, Pyykkönen vakuuttaa.

Parhaillaan kaupan keskusliikkeet käyvät teollisuuden kanssa vuosineuvotteluja vuoden 2011 toimituksista ja tammikuun valikoimista. Seuraavan kerran kaupan valikoimat muuttuvat isommin toukokuun 2011 alussa.

– Meillä ei ole näköpiirissä mitään, mikä nostaisi kuluttajahintoja ennen toukokuuta, Pyykönen sanoo.

Hän on antanut ennenkin tiukkoja hintalupauksia. Omaa rooliaan hän vähättelee ja sanoo, että avainasemassa ovat lukuisat tuoteryhmäpäälliköt Inex Partnersissa eli S-ryhmän hankintayhtiössä.

– Katsotaan tarkkaan: arvioidaan miten tuotteet menestyvät, mikä on hintataso markkinoilla ja mikä on kilpailutilanne. Pyritään siihen, että hinnoittelu olisi kustannusvastaavaa, mutta siihen ei kirkasotsaisesti pääse – kilpailutilanteen takia, hän sanoo ja vakuuttaa, että kuluttajan valinnat ratkaisevat lopulta.

Neuvottelumekanismit
ovat jäykät

Erikoistutkija Ari Peltoniemi Kuluttajatutkimuskeskuksesta muistuttaa, että markkinoilla on todellakin vähän toimijoita. Ne päättävät 3–4 kertaa vuodessa keskitetyissä neuvotteluissa hinnoista. Neuvottelumekanismit ovat siis jäykät.

Peltoniemi arvelee, että näihin neuvotteluihin tulee paljon paineita suomalaisen elintarvikeketjun ulkopuolelta:

– Viljan, sokerin, riisin ja muun muassa kahvin hinta on noussut maailmalla.

Kaupan aukiolon laajennuskin saattaa näkyä Peltoniemen mukaan hinnoissa. Hän ei usko, että logistiikan tehostaminen laskisi hintoja vaan arvelee sunnuntaiaukiolon nostaneen hintoja, kun toimituksia pitää tehdä nyt myös viikonloppuisin.

"Kustannuspaineet
ovat todellisia"


– Kustannuspaineita ei ravistella hihasta, Olvin brändijohtaja Olli Heikkilä vakuuttaa. Hänen mukaansa ne ovat todellisia.

Esimerkiksi mallas on kallistunut noin 30 prosenttia. Pelkästään tämän vaikutus oluen litrahintaan on 1,5–2 senttiä. Tätä on ounasteltu jo kesästä alkaen.

Heikkilän mukaan mehutiivisteet ovat kallistuneet kymmeniä prosentteja – eniten omena, jopa yli sata prosenttia.

– Sokeri on nousussa. Kaikki viljapohjaiset raaka-aineet, kuten esim. glukoosi ja tärkkelys,ovat kallistuneet 10–40 prosenttia. Energia, jolla on iso merkitys, on sähköveron ja energiaverojen takia nousussa. Muovi ja kaikki öljypohjaiset tuotteet ovat nousussa. Alumiini on kallistunut noin 26 prosenttia. Kartonki ja paperi sekä muut pakkaustarvikkeet ovat kallistunet noin 10–15 prosenttia, Heikkilä jatkaa listaa.

Toisaalta hän myöntää Suomen markkinoiden erityispiirteen, joka monessa firmassa saa jopa toimitusjohtajan hikoilemaan.


– Parilla sopparilla, menee valtaosa volyymista.

He päättävät ruoan hinnan:


1. S-ryhmän liiketoimintojen ketjuohjauksesta ja hankinnasta vastaava johtaja Risto Pyykönen on paljon vartijana.

2. Inex Partners Oy:n päivittäistavaroiden hankintajohtaja Hannu Pellinen ostaa SOK:lle.

3. Ruokakeskon tavarakaupan johtaja Minna Kurunsaari on listan vaikutusvaltaisin nainen.

4. Tuko Logisticsin kaupallinen johtaja Markku Kettinen ostaa sekä Siwaan että Stockmannille.

5. Suomen Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen pitää yllä kilpailua, joka olisi Suomessa paljon vähäisempää ilman Lidliä.

6. Juha Gröhn on Atria Oyj:n varatoimitusjohtaja ja toimitusjohtajan sijainen, joka vastaa myös konsernin alkutuotannosta ja liharaaka-aineen hankinnasta.

7. HKScan Finland Oy:n toimitusjohtaja Jari Leija ansaitsi kannuksensa siipikarjan jalostuksessa, joka on ohittanut naudanlihan kulutustilastoissa.

8. Sinebrychoffin kaupallinen johtaja Kimmo Rannisto myy Koffin lisäksi Carlsbergiä ja Karhua, joka on tiettävästi Suomen suosituin III-olut.

9. Hartwallin kaupallisen johtajan Aki Käyhkön harteilla on entisten ykkösoluiden Lapin Kullan ja Karjalan myynti.

10. Olvi Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Ilkka Auvola on suurimman suomalaisomisteisen panimon ykkösmyyjä.

11. Fazer Leipomoiden Suomen toimitusjohtaja Petri Kujala hinnoittelee jokapäiväistä leipäämme, jota tulee myös lähialueilta.

12. Vaasan-konsernin Tuoreet leipomotuotteet -liiketoiminnan johtaja Ants Promannin tuotesalkussa on Suomen myydyimpiin kuuluva Vaasan ruispalat.

13. Valio Oy:n tuoretuotteiden ja kotimaan myynti- ja markkinointijohtaja Annikka Hurme on tuotteineen läsnä lähes jokaisessa suomalaisessa ruokapöydässä.

14. Arla Ingmanin toimitusjohtaja Robert Ingman pitää yllä kilpailua, mutta ei saa enää hyötyä halvasta Ruotsin kruunusta.

15. Oy Gustav Paulig Ab:n markkinointijohtaja Katri Ojalehto hallitsee yli puolta Suomen kahvimarkkinoista.