Kesätauko
Parecon Finlandin blogi siirtyy kesätauolle. Myös tauon aikana otamme mielellämme vastaan hyödyllisiä linkkejä, yhteistyöideoita, palautetta ja kommentteja toiminnastamme esimerkiksi etusivun palautepainikkeen avulla, sosiaalisen median kautta tai sähköpostitse. Ole rohkeasti yhteydessä, jos sinulla on mahdollisuus auttaa toiminnassamme.
Kulunut kevät on ollut hyvää jatkoa Parecon Finlandin aiemmalle toiminnalle. Avoimet luennot pääkaupunkiseudun kirjastoissa jatkuivat keväällä jo viidettä vuotta. Syksyllä tilaisuudet jatkuvat ensimmäistä kertaa toisilla paikkakunnilla, josta tiedotetaan syksyn alussa sivuillamme tarkemmin.
Artikkelilinkitysten ja kommentaarien lisäksi sivuiltamme löytyy nyt luettavaksi otteita Osallisuustalouden aakkoset -kirjasta, ja kaikki blogimme vanhemmat tekstit on koottu yhteen uudelle arkisto-sivulle. Sivuston sisältöjen kehitys jatkuu syksyllä.
Esimerkkejä muutamista kiinnostusta ja linkityksiä keränneistä teksteistä kevään ajalta:
Parecon Finlandin Joona-Hermanni Mäkinen kävi viime kuukausina pariin otteeseen AFP:n Suomen kirjeenvaihtajan ja EVA:n "Euroopan parhaat reseptit" -raportin kirjoittajan Raine Tiessalon kanssa debattia Euroopassa tarvittavista rakenneuudistuksista.
Lue lisää: "Debatti: Mitä rakenneuudistuksia nyt tarvitaan?"
Ihminen on sosiaalinen laji ja siksi vertaammekin jatkuvasti itseämme muihin. Pärjäämme vähällä, jos muutkin ympärillämme pärjäävät. Kun toiset syövät paremmin, pukeutuvat hienommin ja käyttävät uudempaa tekniikkaa, alamme kaivata samoja parannuksia omaan elintasoon.
Tiettyyn pisteeseen asti tämä on terve piirre ja motivoi ihmisiä ahkeroimaan oman ja yhteisen hyvän eteen. Ilmiö voi kuitenkin vahvistua liikaa, jolloin kuluttamisesta itsessään syntyy ajanvietettä ja uuden ostamisesta tulee pakkomielle. Tätä yhteiskunnan ylikaupallistumista kutsutaan usein konsumerismiksi.
Lue lisää: "Kulutuksen kilpajuoksu"
Markkinatalouden ideaalissa suhteellisen tasaväkiset yritykset kilpailevat keskenään kuluttajista, joiden kysyntä määrittelee yritysten tuottaman tarjonnan. Tarinassa kuluttajat äänestävät lompakoillaan ja tämä johtaa tehokkaaseen tuotantoon sekä parempaan laatuun, koska huonot tuotteet ja valmistajat kilpaillaan ulos markkinoilta. Jos tämä pitäisi tosielämässä paikkansa, tiedottaminen myytävistä tuotteista ja palveluista olisi yhdistelmä Kuningaskuluttaja-ohjelman sisältöä, alan harrastajien arvioita nettifoorumeilla sekä tuttavapiirin puskaradiota. Todellisuudessa valtava määrä informaatiota saatavilla olevista tuotteista ja palveluista välitetään mainosten kautta.
Lue lisää: "Mainonnan haitoista"