Taloussanomat: Nordea nostaa eniten köyhien maksuja
Taloussanomat uutisoi Nordean palvelumaksujen korotuksista.
TS 16.3.2011
Nordea nostaa palvelumaksuja roimasti
Nordea korottaa useita palvelumaksujaan kesäkuussa selvästi. Koska monet korotukset ovat suhteessa samansuuruisia erityyppisille asiakkaille, ne lisäävät asiakkaiden eriarvoisuutta, sillä vähiten tallettaneilla tai lainanneilla on jo ennestään selvästi suurimmat maksut. Osa asiakkaista maksaa samoista palveluista monta kertaa niin paljon kuin toiset.
– Haluamme olla kilpailukykyisiä kaikille asiakkaille ja uskomme vahvasti olevamme sitä. Lisäksi haluamme palkita asiakkaita, jotka keskittävät asiointinsa meille. Heille me haluamme myöntää selkeitä, ymmärrettäviä alennuksia yksittäisistä palveluista, sanoo Nordean Kotitaloudet-yksikön johtaja Juha Kari.
Esimerkiksi pankkitunnusten hinta nousee neljänneksen aiemmasta. Kesäkuussa asiakas, jolla on käyttelytili Nordeassa, mutta ei esimerkiksi säästöjä tai lainoja vähintään 6 000:tta euroa, maksaa pankkitunnuksistaan 2,50 euroa kuukaudessa.
Kanta-asiakkaalle, jolla on säännöllisiä tuloja pankkiin, säästöjä ja lainoja vähintään tuo määrä ja tarpeeksi eri tuotteita, hinta on 1,50 euroa. Avainasiakas, jolla säännöllisiä tuloja, velkaa tai rahaa vähintään 30 000 ja tarpeeksi erilaisia tuotteita, ei maksa tunnuksistaan mitään.
Uuden hinnaston mukaan normaalihinta esimerkiksi Visa debit -kortista nousee kesäkuussa 50 senttiä ja on tuolloin 2,50 euroa. Kanta-asiakkaan hinta kohoaa 25 senttiä 1,25 euroon ja avainasiakkaan saman verran yhteen euroon.
Normaaliasiakkaalle laskunmaksun hinta maksuautomaatilla kallistuu kesäkuussa 30 senttiä yhteen euroon. Kanta-asiakkaan hinta kohoaa 15 senttiä 75 senttiin ja Avainasiakkaan 10 senttiä 60 senttiin.
"Kustannukset
ovat nousseet"
Juha Kari perustelee korotuksia yleisellä kustannustason nousulla. Hän huomauttaa, että esimerkiksi palkat, erilaiset hyödykkeet, kiinteistöjen kulut ja vaikkapa sähkön hinta ovat nousseet.
Neljänneksen hinnannousu on silti aika kova, jos sitä vertaa inflaatioon, joka viime kuussa kohosi 3,3 prosenttia. Karin mukaan Nordea on halunnut laatia läpinäkyvän ja selkeän hinnaston.
– Emme halunneet mennä hankaliin hintoihin, jotka olisivat joitakin senttejä, Kari sanoo.
Pankki on myös investoinut, mikä osin näkyy kustannuksissa. Kari nostaa esimerkiksi 500 laskunmaksuautomaattia, jotka on uusittu. Automaattien käyttö tavallisilla asiakkailla nousee kolme kertaa niin paljon kuin avainasiakkaitten hinta. Hinnannousu ei Karin mukaan selitykään pelkällä investoinnilla.
– Yksittäisen hinnan suoria perusteluita on ehkä vaikea yksityiskohtiin asti selittää, hän sanoo.
Sijoittamisen hintoja
on laskettu
Karin mukaan osa hinnoista on laskenut ja suurin osa pysynyt ennallaan. Hänen mukaansa esimerkiksi saldokyselystä gsm-puhelimella pankki ei velota mitään, vaan siitä menee pelkästään puhelinoperaattorin maksu.
– Osakekaupassa olemme laskeneet tiettyjä hintaeriä. Esimerkiksi vähän kauppaa käyvän osalta välityspalkkiot koti- ja pohjoismaisilla osakkeilla on laskettu kymmenestä kahdeksaan euroon.
Huhtikuun alusta pankin asiakkaan on mahdollisuus käydä osakekauppaa starttisalkun kautta ilman kuukausimaksua. Erona maksullisiin palveluihin on se, että hän ei saa analyysipalvelua pankilta.
Nordea jakaa asiakkaansa yhä enemmän jyviin ja akanoihin. Pankin useimpiin palvelumaksuihin tulee jopa neljänneksen hinnankorotus kesäkuussa. Eniten hinnat nousevat niillä asiakkailla, joilla on vähiten rahaa ja pankin tuotteita käytössään. Heidän maksunsa ovat jo ennestään suurimmat.Pankkien palvelumaksut ovat vain yksi esimerkki siitä, kuinka markkinamekanismit palkitsevat toistuvasti tuottavaa omaisuutta keränneitä vähävaraisten kustannuksella.
TS 16.3.2011
Nordea nostaa palvelumaksuja roimasti
Nordea korottaa useita palvelumaksujaan kesäkuussa selvästi. Koska monet korotukset ovat suhteessa samansuuruisia erityyppisille asiakkaille, ne lisäävät asiakkaiden eriarvoisuutta, sillä vähiten tallettaneilla tai lainanneilla on jo ennestään selvästi suurimmat maksut. Osa asiakkaista maksaa samoista palveluista monta kertaa niin paljon kuin toiset.
– Haluamme olla kilpailukykyisiä kaikille asiakkaille ja uskomme vahvasti olevamme sitä. Lisäksi haluamme palkita asiakkaita, jotka keskittävät asiointinsa meille. Heille me haluamme myöntää selkeitä, ymmärrettäviä alennuksia yksittäisistä palveluista, sanoo Nordean Kotitaloudet-yksikön johtaja Juha Kari.
Esimerkiksi pankkitunnusten hinta nousee neljänneksen aiemmasta. Kesäkuussa asiakas, jolla on käyttelytili Nordeassa, mutta ei esimerkiksi säästöjä tai lainoja vähintään 6 000:tta euroa, maksaa pankkitunnuksistaan 2,50 euroa kuukaudessa.
Kanta-asiakkaalle, jolla on säännöllisiä tuloja pankkiin, säästöjä ja lainoja vähintään tuo määrä ja tarpeeksi eri tuotteita, hinta on 1,50 euroa. Avainasiakas, jolla säännöllisiä tuloja, velkaa tai rahaa vähintään 30 000 ja tarpeeksi erilaisia tuotteita, ei maksa tunnuksistaan mitään.
Uuden hinnaston mukaan normaalihinta esimerkiksi Visa debit -kortista nousee kesäkuussa 50 senttiä ja on tuolloin 2,50 euroa. Kanta-asiakkaan hinta kohoaa 25 senttiä 1,25 euroon ja avainasiakkaan saman verran yhteen euroon.
Normaaliasiakkaalle laskunmaksun hinta maksuautomaatilla kallistuu kesäkuussa 30 senttiä yhteen euroon. Kanta-asiakkaan hinta kohoaa 15 senttiä 75 senttiin ja Avainasiakkaan 10 senttiä 60 senttiin.
"Kustannukset
ovat nousseet"
Juha Kari perustelee korotuksia yleisellä kustannustason nousulla. Hän huomauttaa, että esimerkiksi palkat, erilaiset hyödykkeet, kiinteistöjen kulut ja vaikkapa sähkön hinta ovat nousseet.
Neljänneksen hinnannousu on silti aika kova, jos sitä vertaa inflaatioon, joka viime kuussa kohosi 3,3 prosenttia. Karin mukaan Nordea on halunnut laatia läpinäkyvän ja selkeän hinnaston.
– Emme halunneet mennä hankaliin hintoihin, jotka olisivat joitakin senttejä, Kari sanoo.
Pankki on myös investoinut, mikä osin näkyy kustannuksissa. Kari nostaa esimerkiksi 500 laskunmaksuautomaattia, jotka on uusittu. Automaattien käyttö tavallisilla asiakkailla nousee kolme kertaa niin paljon kuin avainasiakkaitten hinta. Hinnannousu ei Karin mukaan selitykään pelkällä investoinnilla.
– Yksittäisen hinnan suoria perusteluita on ehkä vaikea yksityiskohtiin asti selittää, hän sanoo.
Sijoittamisen hintoja
on laskettu
Karin mukaan osa hinnoista on laskenut ja suurin osa pysynyt ennallaan. Hänen mukaansa esimerkiksi saldokyselystä gsm-puhelimella pankki ei velota mitään, vaan siitä menee pelkästään puhelinoperaattorin maksu.
– Osakekaupassa olemme laskeneet tiettyjä hintaeriä. Esimerkiksi vähän kauppaa käyvän osalta välityspalkkiot koti- ja pohjoismaisilla osakkeilla on laskettu kymmenestä kahdeksaan euroon.
Huhtikuun alusta pankin asiakkaan on mahdollisuus käydä osakekauppaa starttisalkun kautta ilman kuukausimaksua. Erona maksullisiin palveluihin on se, että hän ei saa analyysipalvelua pankilta.