YLE: Raha saa kiertämään vastuun laivojen romutuksesta

YLE:
...suomalaisyritykset kiertävät ympäristösäännöksiä myymällä laivoja romutettavaksi kansainvälisten kauppiaiden kautta [...]

Kansainväliset sopimukset kieltävät jätteiksi luokiteltavien laivojen dumppaamisen Euroopan ulkopuolelle, mutta romutuksia seuraavan ranskalaisjärjestön mukaan suomalaiset varustamot kiertävät sopimukset välikäsien avulla.[...]

- Omistajat tienaavat paljon rahaa, kun he lähettävät laivansa romutettavaksi Aasiaan, [ympäristöjärjestö Robin des Boisin edustaja Jacky Bonnemains] jatkaa. [...]

Aasian romutushietikoilla työntekijöiden turvallisuus on huono eikä ympäristöstä juuri välitetä.
Global Freighterin entinen omistaja, Powerline-varustamo ei kerro, oliko sillä tieto, että alus on päätymässä romuttamolle.

- Varustamon ja ostajan väliseen sopimukseen kuuluu, että me emme kommentoi asiaa, johtaja Jussi Koskinen Powerlinesta sanoo.
Ympäristön jatkuvuuden tehokas varmistaminen joutuu usein ristiriitaan kannattavan liiketoiminnan tavoitteiden kanssa. Hinnat ja kustannukset eivät ota järjestelmällisesti huomioon kauppatapahtumien ulkoisvaikutuksia. Ympäristön säilyvyyden varmistamiseksi tarvittavat lisäinvestoinnit voidaan jättää hoitamatta niin kauan kuin liiketoiminta vain on kannattavaa, ja seuraukset jäävät toisten maksettavaksi useimmiten joko verorahojen tai hoitamattomien ympäristötuhojen muodossa.

Ne ihmiset, joihin ostajien ja myyjien (uutisen esimerkissä suomalaisyrityksen ja kansainvälisten kauppiaiden) välinen kauppatapahtuma vaikuttaa suuresti esimerkiksi vakavien terveyshaittojen ja jopa kuolemantapausten muodossa, eivät voi vaikuttaa markkinoilla ostopäätökseen millään suoralla tavalla. Koska vaikutuskeinoja ei ole, muodostuu näistä haitoista itse asiassa yksi mahdollinen tapa tehdä liiketoiminnasta kannattavampaa.

Markkinatalouden tavassa kohdentaa tuotantoa ja määrittää hintoja ei olekaan rakenteellista keinoa ottaa tuotteen tai tuotannon negatiivisia ulkoisvaikutuksia lähes lainkaan huomioon, ja tämä vääristää usein tuotteiden markkinahintoja kauas niiden todellisista kustannuksista. Valvonta jää valtioiden, kansalaisjärjestöjen ja yksittäisten kuluttajien tehtäväksi.


YLE 13.10.2011
Varustamoille sapiskaa: "Raha saa kiertämään vastuun laivojen romutuksesta"

Suomalaisten laivojen purkaminen Aasiassa nostattaa jälleen kiistoja. Ranskalainen ympäristöjärjestö syyttää, että suomalaisyritykset kiertävät ympäristösäännöksiä myymällä laivoja romutettavaksi kansainvälisten kauppiaiden kautta.

Suomalaisomistuksessa olleen laivan epäillään jälleen matkaavan purettavaksi vaarallisiin oloihin. Purku uhkaa rahtilaiva Global Freighteriä. Nimi on tuttu ainakin laivaharrastajille, sillä alus nousi julkisuuteen vuonna 2004, kun se ajoi Turun saaristossa karille ja oli upota.
Kovan onnen laiva seikkaili otsikoissa myös vuosi sitten, kun humalainen kapteeni aiheutti kauhua kaahamalla Saksassa kovaa vauhtia uhkaavan lähellä satamaa.

Uusin käänne laivan tarinassa alkoi tänä syksynä. Aluksen entinen omistaja, Lillbacka-konserniin kuuluva Powerline-varustamo myöntää, että laiva lähestyy todennäköisesti parhaillaan Aasian pahamaineisia romutusrantoja.

Varustamo vaikenee kuitenkin täysin tapauksen yksityiskohdista.

Epäilyt heräsivät

Varustamo myi vuonna 1977 rakennetun aluksen alkusyksystä uudelle omistajalle. Uhka päätymisestä romuttamolle Aasiaan herätti myös ympäristöviranomaisten huomion, mutta itse varustamoa ei epäillä mistään, koska alus lähti Suomesta normaalisti kuljettamaan rahtia Saksaan.

- Me olemme ilmoittaneet Saksan viranomaisille, että tämä alus on myyty, jolloin he osaavat olla valppaana, sanoo yksikönpäällikkö Risto Saarinen Suomen ympäristökeskuksesta.

Sopimusten kiertämistä

Kansainväliset sopimukset kieltävät jätteiksi luokiteltavien laivojen dumppaamisen Euroopan ulkopuolelle, mutta romutuksia seuraavan ranskalaisjärjestön mukaan suomalaiset varustamot kiertävät sopimukset välikäsien avulla.

- Laivojen eurooppalaiset omistajat, heidän joukossaan suomalaiset, siirtävät vastuun kansainvälisille kauppiaille, jotka ostavat laivan ennen romutusta, syyttää ympäristöjärjestö Robin des Boisin edustaja Jacky Bonnemains.

- Omistajat tienaavat paljon rahaa, kun he lähettävät laivansa romutettavaksi Aasiaan, hän jatkaa.

Varustamo vaikenee

Aasian romutushietikoilla työntekijöiden turvallisuus on huono eikä ympäristöstä juuri välitetä.

Global Freighterin entinen omistaja, Powerline-varustamo ei kerro, oliko sillä tieto, että alus on päätymässä romuttamolle.

- Varustamon ja ostajan väliseen sopimukseen kuuluu, että me emme kommentoi asiaa, johtaja Jussi Koskinen Powerlinesta sanoo.

- Ainakaan meidän taholta ei ole kierretty mitään sääntöjä, olemme myyneet laivan avoimin kortein, hän vakuuttaa.

Laivoissa myrkkyjä

Global Freighterin ikäisissä aluksessa on usein esimerkiksi syöpää aiheuttavia aineita, jotka ovat vaarallisia alkeellisissa oloissa työskenteleville purkajille.

- Siellä on todennäköisesti asbestia, siellä on todennäköisesti pcb:tä sisältäviä kondensaattoreita, siellä on aivan varmasti öljyä, ja nämä ovat kaikki ongelmajätteitä, sanoo Risto Saarinen Sykestä.

Jussi Koskinen joutuu miettimään hetken, onko Global Freighterissa vaarallisia aineita. Hän muistelee, että aluksessa ei olisi dokumenttien mukaan asbestia.

- Entä pcb:tä?

- Jos nyt samaa dokumenttia muistan, niin siinä mainitaan, että se on puhdas myös näistä aineista, hän jatkaa.

Koskinen ei osaa sanoa, onko laivassa muita ympäristömyrkkyjä tai ongelmajätteeksi luokiteltavia aineita.

- Polttoaineita voi olla jotakin, mutta aika tyhjäksi se on varmaan ajettu, jos se rantaan on mennyt.

Ranskalaisjärjestön mielestä laivat pitäisi romuttaa Euroopassa, jossa ympäristönormit ovat tiukemmat ja palkat paremmat.