YLE: Säästöpäätökset johtivat Meksikonlahden öljykatastrofiin
Meksikonlahden tuhoisan öljyturman taustalla oli riskinotto ja luultavasti arvio, jonka mukaan mahdolliset kustannukset olisivat pienempiä kuin todennäköiset voitot:
YLE Uutiset 7.1.2011
Säästöpäätökset johtivat Meksikonlahden öljykatastrofiin
Aikaa ja rahaa säästäneet päätökset aiheuttivat Meksikonlahden öljyonnettomuuden, sanoo katastrofia selvittänyt Yhdysvaltain presidentin nimeämä tutkintalautakunta. Öljy-yhtiö BP:n ja sen liikekumppanien päätökset lisäsivät öljylautan onnettomuusriskiä, lautakunnan raportissa kerrotaan. Tutkintalautakunta varoittaa, että vastaava onnettomuus saattaa uusiutua, ellei alalla ryhdytä uudistuksiin.
Meksikonlahden valtava öljyvuoto alkoi huhtikuussa 2010, kun öljynporauslautta Deepwater Horizonilla tapahtui 11 työntekijää tappanut räjähdys. Merenpohjan öljylähteestä alkoi vuotaa öljyä suoraan mereen. Kolmen kuukauden aikana mereen vuoti yli 800 miljoonaa litraa öljyä.
Presidentti Barack Obaman nimittämä tutkintalautakunta nimeää loppuraportissaan onnettomuuden pääsyyksi aikaa ja rahaa säästäneet päätökset, joita öljylautan toiminnasta vastanneet pääyhtiöt BP, Halliburton ja Transocean tekivät.
- Onnettomuutta ei todennäköisesti olisi tapahtunut, jos asiaan sekaantuneita yhtiöitä olisi ohjannut hellittämätön sitoutuminen turvallisuus ensin -periaatteeseen, tutkintalautakunnan varapuheenjohtaja Bob Graham sanoi.
BP porasi öljyä Meksikonlahden merenpohjan Macondo-nimisestä öljyesiintymästä, Transocean omisti BP:n porausta varten vuokraaman öljylautan, ja Halliburton oli vastuussa öljylähteen sementtitöistä.
Hallinto petti
Tutkintalautakunnan mukaan onnettomuudessa oli viime kädessä kyse huonosta hallinnoinnista, sillä päätöksiä tehtäessä kukaan ei järjestelmällisesti pohtinut niiden sisältämiä riskejä.
Raportin mukaan öljynporauslautalla tapahtunut räjähdys johtui BP:n, Halliburtonin ja Transoceanin useista yksittäisistä erehdyksistä ja tarkkaamattomuuksista, joihin valtion sääntelijöillä ei ollut riittävästi toimivaltaa ja resursseja puuttua.
Raportin mukaan yhtiöissä työskentelevät henkilöt eivät riittävästi harkinneet, miten paljon päätökset lisäisivät riskiä. Jos he olisivat ottaneet sen huomioon, onnettomuuden aiheuttanutta kaasupurkausta ei olisi tutkintalautakunnan mielestä tapahtunut.
Lokakuussa Halliburton myönsi jättäneensä tärkeän sementtitestin tekemättä, mutta syytti BP:tä siitä, ettei yhtiö ollut testannut työn jälkeä.
Onnettomuus voi toistua
BP:n mukaan tutkintalautakunnan löydökset tukevat yhtiön omaa näkemystä, että onnettomuus johtui moninaisista syistä ja niiden takana oli useita yhtiöitä.
Lautan omistanut Transocean puolestaan vieritti vastuuta päätöksistä BP:n insinööreille ja Yhdysvaltain liittovaltion sääntelijöille.
Loppuraportissaan tutkintalautakunta varoittaa, että vastaavanlainen onnettomuus saattaa tapahtua uudelleen, ellei öljynporausalalla tehdä merkittäviä uudistuksia.
Koko raportti on määrä julkistaa ensi viikolla.
Aikaa ja rahaa säästäneet päätökset aiheuttivat Meksikonlahden öljyonnettomuuden, sanoo katastrofia selvittänyt Yhdysvaltain presidentin nimeämä tutkintalautakunta. Öljy-yhtiö BP:n ja sen liikekumppanien päätökset lisäsivät öljylautan onnettomuusriskiä, lautakunnan raportissa kerrotaan. Tutkintalautakunta varoittaa, että vastaava onnettomuus saattaa uusiutua, ellei alalla ryhdytä uudistuksiin.Kustannustehokkuuden kasvattaminen riskejä ottamalla on markkinataloudessa turvallisinta silloin, kun riskien toteutuminen voidaan laskea siirtyvän epämääräiseen tulevaisuuteen tai kolmansien osapuolien kustannettavaksi. Näin tapahtui myös Meksikonlahden öljyturman kanssa. Rakenteellisen vian korjaaminen vaatii jatkuvasti uusia toimenpiteitä. Yleensä näitä ovat lainsäädännön korjaaminen tai erilaiset sopimukset sekä tapauskohtaiset neuvottelut.
YLE Uutiset 7.1.2011
Säästöpäätökset johtivat Meksikonlahden öljykatastrofiin
Aikaa ja rahaa säästäneet päätökset aiheuttivat Meksikonlahden öljyonnettomuuden, sanoo katastrofia selvittänyt Yhdysvaltain presidentin nimeämä tutkintalautakunta. Öljy-yhtiö BP:n ja sen liikekumppanien päätökset lisäsivät öljylautan onnettomuusriskiä, lautakunnan raportissa kerrotaan. Tutkintalautakunta varoittaa, että vastaava onnettomuus saattaa uusiutua, ellei alalla ryhdytä uudistuksiin.
Meksikonlahden valtava öljyvuoto alkoi huhtikuussa 2010, kun öljynporauslautta Deepwater Horizonilla tapahtui 11 työntekijää tappanut räjähdys. Merenpohjan öljylähteestä alkoi vuotaa öljyä suoraan mereen. Kolmen kuukauden aikana mereen vuoti yli 800 miljoonaa litraa öljyä.
Presidentti Barack Obaman nimittämä tutkintalautakunta nimeää loppuraportissaan onnettomuuden pääsyyksi aikaa ja rahaa säästäneet päätökset, joita öljylautan toiminnasta vastanneet pääyhtiöt BP, Halliburton ja Transocean tekivät.
- Onnettomuutta ei todennäköisesti olisi tapahtunut, jos asiaan sekaantuneita yhtiöitä olisi ohjannut hellittämätön sitoutuminen turvallisuus ensin -periaatteeseen, tutkintalautakunnan varapuheenjohtaja Bob Graham sanoi.
BP porasi öljyä Meksikonlahden merenpohjan Macondo-nimisestä öljyesiintymästä, Transocean omisti BP:n porausta varten vuokraaman öljylautan, ja Halliburton oli vastuussa öljylähteen sementtitöistä.
Hallinto petti
Tutkintalautakunnan mukaan onnettomuudessa oli viime kädessä kyse huonosta hallinnoinnista, sillä päätöksiä tehtäessä kukaan ei järjestelmällisesti pohtinut niiden sisältämiä riskejä.
Raportin mukaan öljynporauslautalla tapahtunut räjähdys johtui BP:n, Halliburtonin ja Transoceanin useista yksittäisistä erehdyksistä ja tarkkaamattomuuksista, joihin valtion sääntelijöillä ei ollut riittävästi toimivaltaa ja resursseja puuttua.
Raportin mukaan yhtiöissä työskentelevät henkilöt eivät riittävästi harkinneet, miten paljon päätökset lisäisivät riskiä. Jos he olisivat ottaneet sen huomioon, onnettomuuden aiheuttanutta kaasupurkausta ei olisi tutkintalautakunnan mielestä tapahtunut.
Lokakuussa Halliburton myönsi jättäneensä tärkeän sementtitestin tekemättä, mutta syytti BP:tä siitä, ettei yhtiö ollut testannut työn jälkeä.
Onnettomuus voi toistua
BP:n mukaan tutkintalautakunnan löydökset tukevat yhtiön omaa näkemystä, että onnettomuus johtui moninaisista syistä ja niiden takana oli useita yhtiöitä.
Lautan omistanut Transocean puolestaan vieritti vastuuta päätöksistä BP:n insinööreille ja Yhdysvaltain liittovaltion sääntelijöille.
Loppuraportissaan tutkintalautakunta varoittaa, että vastaavanlainen onnettomuus saattaa tapahtua uudelleen, ellei öljynporausalalla tehdä merkittäviä uudistuksia.
Koko raportti on määrä julkistaa ensi viikolla.