HBR: Mainonta tekee ihmiset onnettomiksi
The University of Warwick’s Andrew Oswald and his team compared survey data on the life satisfaction of more than 900,000 citizens of 27 European countries from 1980 to 2011 with data on annual advertising spending in those nations over the same period. The researchers found an inverse connection between the two. The higher a country’s ad spend was in one year, the less satisfied its citizens were a year or two later. Their conclusion: Advertising makes us unhappy.
Mainonta tekee meidät onnettomiksi, kirjoittaa Harvard Business Review. Professori Andrew Oswaldin mukaan syy saattaa olla mainonnan perusluonteessa - mainonta kun saa meidät haluamaan asioita, joita meillä ei vielä ole. Mainonnan perusominaisuuksiin siis kuuluu saada meidät tyytymättömiksi ja haluamaan enemmän asioita, joita meille ei ole, ja joita pitäisi olla. Mainonta saa mielemme kiinnittymään asioihin, joita meillä ei ole, mikä tekee meidät onnettomiksi.
Lue myös: