EU:sta ja talouden suunnittelusta

EU:n tänä vuonna vahvistamat säännöt jäsenvaltioiden budjettitasapainon valvomisesta ovat herättäneet perusteltua huolta Suomessa. Tuoreena huolena on, että Suomen julkisen talouden kestävyysvajeen hoitamiseen voidaan vaatia EU:lta jopa 10-15 miljardin euron kipeitä sopeutus­toimia lähivuosien aikana. Ajankohta on sama, jolloin Suomeen osuu hyvin vaikea ja huomattavia panostuksia vaativa rakennemurros. Ongelman ytimessä on syntyvyyden romahtaminen ennennäkemättömän alhaiseksi samalla, kun Suomen historian suurimmat ikäluokat alkavat siirtyä enenevässä määrin riippuvaiseksi toisten avusta ja hoivasta. Tässä tilanteessa Suomen valtiovarainministeriön erikseen esittämien vaatimusten mukaisesti Suomen julkinen talous on nyt komission silmissä EU-alueen kiireisimpiä leikkaus- ja sopeu­tustoimia vaativassa tilassa. 

Debattia tullaan varmasti käymään eläkerahastoja laskentaperusteita ja miten ne tulisi suhteuttaa valtiontalouden kokonaistilanteen arviointiin. Julkisen talouden tilannetta arvioidaan edelleen pohjimmiltaan kirjanpidollisena kysymyksenä, jossa keskiössä ovat välittömien tulojen ja menojen lisäksi esimerkiksi korkomenojen -ja tulojen tilanteen suhteuttaminen kuin myös eläkevarantojen vaikutus talous­tilanteeseen. 

Sanomattakin on selvää, että ihmiskunnan historian tuhoisin ympäristökatastrofi, hallitsematon ilmaston­muutos ja lajikato, tulevat aiheuttamaan vielä huomattavia tuhoja tai valtiovarainministeriön talouskielellä... kustannuksia. Vastaavasti noiden tuhojen ennalta­ehkäisy ja -ennakointi tuottaisi meille hyvin todennäköisiä säästöjä – alkaen kehittyneille yhteiskunnille elinkelpoisesta planeetasta. Nämä talouden kirjanpitoon liittyvät äärimmäiset esimerkit voivat havainnollistaa sitä moninaista tapaa, joilla moderni, yhteenlimittynyt globaali talous vaatii meiltä jatkuvaa lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin suunnittelua. Tosielämän talousjärjestelmät muistuttavat siis erittäin hyvistä syistä suunnitelmatalouksia, jossa moninaiset toimijat tekevät kauaskantoisiakin suunnielmia taloudellisen toimintansa hallinnoinnista. Tämä tulisi nähdä järkevänä ja edistettävänä toimintana. 

Jos lisäksi tavoitteena on demokraatti­sen yhteiskunnan edistäminen, tulisi kaikkea tätä suunnittelua kehittää demokraattisen osallisuuden näkö­kulmasta. Tämä voi tarkoittaa paikalli­sia ratkaisuja työpaikkojen kehityk­sestä, kokonaisten teollisuudenalojen suunnittelua myös työntekijävetoisesti tai vaikkapa uusien demokraattisten instituutioiden hyödyntämistä valtiontalouden ratkaisevien painotusten käsittelyyn nykyistä osallistavammin ja seuraukset kantavien yhteisöjen ääntä kuullen. 

Ennen kaikkea talouden suunnittelua tulisi vahvistaa ja käsitellä avoimemmin keskeisenä osana toimivia globaaleja markkinoita. Viimeaikaisessa taloustieteelli­sessä tutkimuksessa on esitetty painavia argumentteja ns. suunnitteludebatin lopulta osoittaneen markkinaehtoisen toiminnan kestämattömyyden lukuisilla yhteiskunnille keskeisillä osa-alueilla. Todistamisen taakka markkinoiden toimivuudesta tulisikin tulevaisuudessa olla lähtökohtaisesti markkinaehtoisia ratkaisuja esittävillä, ei päinvastoin. 

Keskustelu valtiontalouden kohtaloa määrittävistä mittareista on nyt erittäin arvokasta. On tärkeää myös pohtia sitä, kenen päätösvallalla ja millaisella julkisella mandaatilla hyvin pitkäaikaisia ratkaisuja tehdään. On kasvava tarve laajakatseille pohdinnalle siitä, millaista taloudellisen toiminnan suunnittelua tarvitsemme tulevaisuudessa ylikulutuksen taittamiseksi, ja millaisia demokraatti­sia instituutioita taloudellisen toi­minnan suunnitteluun tarvittaisiin yhteiskunnan eri tasoilla.